torsdag 26 november 2009

Bilden av dikten

Elevbild. bearbetning av Edith Södergrans dikt "Du som aldrig gått ut ur ditt trädgårdsland..." 1916

Du som aldrig gått ut ur ditt trädgårdsland
har du nånsin i längtan vid gallret stått
och sett på hur drömmande stigar kvällen förtonat i blått?
Var det icke en försmak av ogråtna tårar
som liksom en eld på din tunga brann
när över vägar du aldrig gått
en blodröd sol försvann.


Har precis skickat iväg mitt uppsatsutkast i lyrik. Kan knappt tro att den snart är klar, sju sorger och elva bedrövelser senare... Den handlar tillslut om hur elever på gymnasiet tolkar lyrik med hjälp av bilder som de själva skapar. Gissa om mina handledare gnisslar tänder.. det är ju inte vedertaget att göra så.. Here we go!
Hur länge ska det dröja tills vi faktiskt arbetar med bilder som skapare av ett samhälle, som skapare av en hel värld? Jag tänker iaf inte sitta och vänta på att något ska hända, det ska hända nu.

2 kommentarer:

  1. Heja heja!
    Vad har du för handledare? Eva Lilja är den enda som har retat upp min klass hittills på svenskutbildningen. Annars är de aldrig kritiska....Ha ha ha.. Då måste hon vara något extra. Fast jag har hört att hon har slutat undervisa nu.


    Didaktiklärarna pratar varmt om det vidgade textbegreppet. Pratar ja. Det är vad de gör. Sedan händer det inget mer.

    SvaraRadera
  2. hej M.
    Jag skulle behöva få fatt i dig, men hittar inte mejladress såhär i stunden.
    Letar vidare, men om du läser detta så kan du väl droppa tt mejl till mig.
    tack på förhand.
    Mattias på HDK

    SvaraRadera