fredag 10 oktober 2014

Mentorsrollen


Har precis lyssnat till "Föreläsning 2 Mentorsroll". Christina Rask Svensson pratar om en mängd olika förmågor som man bör och inte bör ha som mentor. Min spontana reaktion är att det naturligtvis finns vissa saker som man måste vara bra på som mentor, men också att det inte är så enkelt som att bara utesluta vissa egenskaper eller förmågor och så blir man en god lyssnare, samtalsledare eller mentor.

Det är komplicerade saker som uppstår i mötet mellan två människor, det kan klicka direkt, behövas längre tid för att tycke ska uppstå eller så känner man direkt att ett samarbete inte kommer att vara möjligt. Christina säger då att om man märker att man inte "klickar" så ska man avbryta samarbetet, men det kanske heller inte är möjligt vid just den tidpunkten. Många skolor har inte hunnit utbilda mentorer och har fått lösa situationer snabbt med att ordna mentorer till de nyutexaminerade, så ett byte är kanske inte aktuellt av personalskäl. Det kanske bara finns ett visst antal pedagoger som kan ta mentorsrollen just där och då. Det känns väldigt svart och vitt att tala om vad en mentor "ska" vara och jag själv känner mig inte tillhöra den rollen, ännu. Efter denna kursen kanske jag gör det mer, eller i alla fall förstår mig själv och mina styrkor och svagheter bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar