måndag 17 november 2014

Reflektioner








Det har nu gått några dagar sedan vi i basgruppen spelade in vår film. Så här såg uppgiften ut:

Del 2: Filmen

Här handlar det om att ni digitalt kommer att omsätta/träna er i samtalsledarrollen i form av en inspelad film.
Ni ska i era lärgrupper planera, beskriva och genomföra ett mentorssamtal.
1. Ni startar med att bestämma själva innehållet och vad ämnet för samtalen ska vara. 
2. Er uppgift är att gestalta/dramatisera samtalet genom att spela in en film som visar en samtalssituation tagen från er nuvarande eller kommande verksamhet. Det kan handla om exempelvis ett utvecklingssamtal, kollegasamtal eller mentorssamtal m.m..
3. Filmen kommer att fokusera på hur samtalsledaren leder ett samtal enligt samtalsmodellen som Hägg & Kuoppa förespråkar. Det innebär att någon/några måste vara samtalsledare och andra måste delta i samtalet. Försök åskådliggöra samtalsbegrepp som ingår i samtal enligt författarna.
4. Filmerna ska publiceras på pingpong. Vi ska gemensamt titta på filmerna och ge respons på dem.
5. Respons och återkoppling till varje grupp. Fokus på diskussionerna blir då vilka hinder och möjligheter ni ser med samtalsmodellen och om ni har hittat utmaningar i genomförandet av samtalsledarrollen utifrån den givna modellen. Varje lärgrupp får en annan grupps film att ge respons på. Det kommer att bli så att grupp 1 ger respons på grupp 2 osv. Sista gruppen ger respons till första gruppen.

Reflektion:
Vi träffades på Balltorpsskolan och skrev tillsammans ihop ett manus efter att ha enats om vilket ämne vi skulle ta upp i samtalet. Även om inte alla av oss tidigare varit mentorer har vi ju hundratals samtal av olika karaktär bakom oss. Vi fokuserade på att synliggöra de olika delar som är viktiga att ha med vid ett mentorssamtal, men även göra svårigheterna tydliga. När vi filmade blev det tydligt vad som var svårast, att låta adepten prata "klart" och att hålla en bra balans mellan att ge råd eller att spegla. Vi i gruppen kom överens om att det är svårt att inte "ta över" och hitta en lösning åt adepten. Som lärare vill man lösa elevers svårigheter eller problem direkt, för att de ska komma vidare i en uppgift t. ex. men det är lika viktigt att låta eleverna "prata färdigt", många gånger har de redan svaren på frågorna de ställer själva. Genom att spela in samtal och tillsammans i grupp reflektera och analysera över vad man ser, lär man sig otroligt mycket om sig själv och hur man faktiskt leder ett samtal. Genom att se det flera gånger gör man tydligt vad som skulle kunna förändras och förbättras, men också det som redan fungerar bra. Jag tycker personligen att detta moment gav mig väldigt mycket till min kommande mentorsroll. Man behöver öva, öva och öva, för att förstå hur man själv fungerar.Länk till vår film:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar